Rijkswaterstaat heeft de oude schutkolk van sluis Panheel gerenoveerd. De schutkolk voldoet nu aan de huidige én toekomstige technische eisen. Dit draagt bij aan een goede en veilige doorstroming van de scheepvaart en de levensduur van de sluis wordt verlengd. Rijkswaterstaat heeft ook meteen op verzoek van de recreatievaart 12 haalbuizen aangebracht. Zo kan de pleziervaart makkelijker aanmeren in de sluis.
Waterniveau heeft 8 meter verval in de sluis
Achterliggende reden voor het verzoek van de recreatievaart is dat sluis Panheel met 8 m verval een van de grootste verschillen in waterniveau heeft in Nederland. Om het schutproces voor de recreatievaart te vergemakkelijken, zijn op 12 plekken verticaal over de schutkolkwand zogeheten haalbuizen aangebracht. Een haalbuis wordt gebruikt om het schip aan vast te leggen in de sluis. Tijdens het zakken en stijgen van het water wordt het touw langs de buis geleid. In tegenstelling tot de oude situatie is het nu niet meer nodig om tijdens het schutten het touw geregeld over te slaan naar een andere haalkom.

Oude schutkolk uit 1928
Sluis Panheel ligt in het kanaal Wessem-Nederweert tussen Panheel en Thorn. De sluis bestaat uit een oude schutkolk uit 1928 aan de kant van Panheel en een nieuwe schutkolk uit 1992 aan de kant van Thorn.
De werkzaamheden aan de sluis
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Dura Vermeer en bestonden onder meer uit betonreparaties, het vervangen van stalen onderdelen, het verwijderen van roest en het schilderen van de (stalen)constructie en reservedeuren.

Scroll Up