JEUGD/ZEILSCHOOL”W.S.V.ASCLOA”  ASSELT-SWALMEN

Zeillessen voor de jeugd

Bij Ascloa worden al vele jaren zeillessen voor de jeugd van Swalmen en omgeving gegeven. Daarvoor worden optimisten gebruikt. De zeillessen worden gegeven door ervaren en gediplomeerde instructeurs volgens het CWOsysteem. Dit is een landelijk erkende opleiding die met een diploma wordt afgesloten. Kinderen die aan deze zeillessen willen deelnemen ,moeten minimaal 8 tot maximaal 15 jaar zijn en zwemdiploma A en B  hebben. De zeillessen worden gegeven op zondag morgen.

Zwaardboot Jeugd Beginners

Deze opleiding is bedoeld voor jeugd die kennis wil maken met de zeilsport. Tijdens de introductie leert met kennismaken met zeilen. De eerste beginselen van het zeilen worden bijgebracht. Het primaire doel van dit diploma is kennismaken en jeugd enthousiast maken voor de zeilsport. De cursisten ontvangen een getuigschrift na afloop.

Zwaardboot 1mans/2mans Jeugd Basis (1-1,2-1)

Deze opleiding is bedoeld voor personen die nog nooit gezeild hebben.Tijdens de opleiding wordt men systematisch de beginselen van het zeilen bijgebracht. Het diploma omvat de eenvoudige basisvaardigheden zoals het op- en aftuigen, het sturen, de bediening van de zeilen en het overstag gaan. Dit wordt aangevuld met bijbehorende theorie over veiligheid en enkele vaarregels op het water.Dit alles onder gunstige omstandigheden;een rustig vaarwater en een matige wind tot en met windkracht 3 Beaufort.

Zwaardboot 1mans/2mans Jeugd Ervaren (1-2,2-2)

Cursisten die deze opleiding willen volgen worden verondersteld de beginselen van het zeilen, zoals behandeld bij de basis cursus, te beheersen. Het diploma omvat naast de eerder genoemde basisvaardigheden ook manoeuvres zoals opkruisen, aankomen aan hogerwal etc. Aangevuld met bijbehorende theorie. Alles onder redelijke omstandigheden; niet te druk vaarwater tot en met windkracht 4 Beaufort.

Zwaardboot 1mans/2mans Jeugd Gevorderd (1-3, 2,3)

Het diploma omvat zowel de basis- als de gevorderdenmanoeuvres zoals aankomen aan hogerwal én lagerwal. Verder worden er bijzondere technieken en de beginselen van het wedstrijdzeilen behandeld. Dit alles onder redelijke omstandigheden, tot en met windkracht 5 Beaufort. De theorie sluit bij het gevorderdenniveau aan.

Jeugdzeilen I

Deze opleiding is bedoeld voor personen die nog nooit gezeild hebben. Tijdens de opleiding wordt men systematisch de beginselen van het zeilen bijgebracht.

Het diploma omvat de eenvoudige basisvaardigheden zoals het op- en aftuigen, het sturen, de bediening van de zeilen en het overstag gaan. Daarbij aangevuld met bijbehorende theorie over veiligheid en enkele vaarregels op het water.

Dit alles onder gunstige omstandigheden; een rustig vaarwater en een matige wind tot en met windkracht 3 Beaufort.

Jeugdzeilen II

Cursisten, die deze opleiding willen volgen worden verondersteld de beginselen van het zeilen, zoals behandeld bij Jeugdzeilen I, te beheersen.

Jeugdzeilen III

Instructies op de begeleidingsboot.

Jeugd van onze zeilschool onder begeleiding van de instructeurs onderweg via de Maas naar Roermond om daar voor een enkele dagen hun kamp op te slaan.

Oefeninstructies onder begeleiding gediplomeerde instructeurs

Examens afnemen in het clubhuis