De Limburger 26-3-2024

Asselt krijgt steun in strijd tegen jachthaven:Roermonds Natuur-en Milieuoverleg adviseert gemeent niet mee te werken.

Asselt – Het Roermonds Natuur- en Milieuoverleg raadt de gemeente aan niet mee te werken aan de komst van een jachthaven in Asselt. Het adviesorgaan vindt de impact op de natuur en het karakter van het dorp veel te groot.

Rob Dieleman Gisteren om 15:00 uur

Volgende maand moet er meer duidelijkheid komen over MaasParc Asselt, de jachthaven voor 287 boten van ondernemer Jeroen Knols bij Asselt. De inwoners van het dorp zijn daar echter faliekant tegen en kwamen al diverse keren in verzet. Zij krijgen nu bijval vanuit het Roermonds Natuur- en Milieuoverleg (RNMO).

Storend

Het adviesorgaan bestaat uit afgevaardigden van vijftien verenigingen en instanties, waaronder Waterschap Limburg, hengelsportverenigingen, de LLTB en lokale natuurorganisaties. Over Maasparc Asselt is het advies van het orgaan duidelijk: geen medewerking verlenen.

Lees ook: Komt de jachthaven in Asselt er wel of niet? Gemeenteraad heeft laatste woord in dossier dat al jaren voortsleept

De RNMO vindt dat de haven het open landschap en het zicht op de ‘Parel van Roermond’ (zoals het orgaan Asselt noemt) verstoort. Ook zou die storend zijn voor de natuur. ‘De plannen van Maasparc zijn gewoon te veel’, schrijft het RNMO in een brief aan het college. De haven past niet bij de kleinschaligheid van de omgeving, aldus het orgaan.

SUV-parkeerplaats

‘Waar je nu nog het dorp uit fietsend richting Wieler kunt genieten van een vergezicht over het water richting de overkant van de Maas, wordt dat straks belemmerd door een parkeerplaats vol met SUV’s en boten van een formaat die thuishoren op het IJsselmeer’, schrijft het RNMO.

Het college van B en W komt binnenkort met zijn standpunt over de haven. Op 25 april mag de gemeenteraad een oordeel vellen.

De Limburger   26-3-2024