Het bestuur  in de personen van Wiel Verlinden en Rudy Hawinkels opende de het feest met een kleine openingsspeech. Wiel Memoreerden aan het overlijden van Werner Hüsges en Ernest Rijeners.  Beiden waren erg betrokken en droegen Ascloa een warm hart toe. Ascloa heeft een jubileumjaar, zestig jaar waarop we trots kunnen terug kijken en waarin de ontwikkeling van deze vereniging heeft bijgedragen aan een prachtige levendige vereniging  die we nu zijn met een actieve zeilwedstrijd, een goede jeugdopleiding, een mooi clubhuis met jachthaven met 200 ligplaatsen en een enthousiast bestuur die onze vereniging verder wil uitbouwen met complete voorzieningen zoals die noodzakelijk zijn bij een vereniging als de onze. Het bestuur deed ook een belangrijke mededeling, veel leden hadden er inmiddels wel iets van vernomen, maar nu officieel dat Sten en Mia te kennen hebben gegeven te stoppen met het beheer van clubhuis incl. de toegewezen haventaken die Sten nog onder beheer had. Sten en Mia hebben met grote inzet en enthousiasme 16 jaar lang het clubhuis gerund. We zullen ze nog gaan missen maar gunnen hun natuurlijk de tijd dat ze gaan    genieten van pensioen en vrije tijd. Na de mooie speech verklaarde Wiel  het buffet voor geopend.