Wanneer je bij de boei bent, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je die NIET raakt. Doe je dat namelijk wel, dan betekent dat je direct, zonder andere boten tot last te zijn, een strafrondje moet maken en dat zal je veel tijd kosten. Een strafrondje is 360 graden; een keer overstag en een keer gijpen, dus niet stiekem een stormrondje maken, want dat is smokkelen!!! Wanneer je de boei raakt omdat een andere boot jou geen ruimte gaf, terwijl je wel voorrang had, dan hoef je geen rondje te draaien, maar moet je een protest tegen de andere boot indienen.

Bij de boei gelden extra regels om alles in goede banen te leiden, letterlijk en figuurlijk. Je zult zien, wanneer je een wedstrijd gaat varen, dat het bij de boei ALTIJD druk is (behalve natuurlijk als je dik voor ligt.) Bij de boei heb je een twee-lengtenzone. Rond de boei trek je een denkbeeldig rondje van twee bootlengtes dik.

Als je naast een andere boot vaart als je binnen deze denkbeeldige cirkel komt, en zijn boeg ligt vlak voor jouw achterkant, dan moet jij hem ruimte geven om de boei te ronden. Ook als jij over bakboord zeilt en hij over stuurboord moet je hem ruimte geven. Dit is de enige situatie waarin de regel ‘Stuurboord wijkt voor bakboord’ niet geldt.

Er zijn duizend en een regels die gelden bij het ronden van de boei. Maar gelukkig komen veel van die regels neer op hetzelfde, namelijk: de buitenste boot moet de binnenste boot voorrang geven. Omdat dit wedstrijdzeiltheorie voor dummies is, gaat het te ver om alle regels omtrent het ronden van een boei afzonderlijk uit te leggen. Dus onthoud voorlopig even bovenstaande regel.

Wanneer je bij een boei overstag gaat, mag je andere boten niet hinderen. Als een boot overstag gaat om de boei voorbij te varen, moet hij vrij blijven van alle andere boten. Vrij blijven betekent eigenlijk niks anders dan ruimte geven.

ronden boei